Saturday 5 March 2011

dreams . . .


aku suka kanak-kanak ! sebab tu i love pediatrics ~
Malaysia kekurangan doktor pakar especially dalam branch ni..hanya seorang je pakar pediatrik di Malaysia..



ni sewaktu aku ikuti program yang melibatkan doktor-doktor muda ..(tempat ? hospital rahsia =))
yaa,banyak benda yang aku belajar dari situ..
yang penting ..KESUNGGUHAN..nak berjaya sebagai seorng doc bukan 'kacang' je..sewaktu aku melawat para pesakit dan doktor-doktor di wad tertentu,saya tidak dibenarkan menangkap gambar para pesakit ..yup,sedikit kecewa sebab sewaktu memasuki bahagian pediatrik,aku berkenalan dengan para pesakit yang kesemuanya menghidapi barah..BARAH .. but i still can see diaorang smile..dari bayi smapai kanak-kanak berumur 4 tahun ke atas..
okay ..aku akan mulakan dari awal ..

~ aku mesti mempunyai pas pelawat untuk memasuki setiap blok kawasan ,dewan kuliah,wad,bilik bedah.klinik klinikal,dan bilik mayat (tapi malangnya aku tidak dibenarkan memasuki bilik mayat kerana pegawainya bercuti)

  • hari pertama aku dikehendaki melawat Unit  Kanser Payu Dara..di situ aku diterangkan tentang bahayanya kanser ini serta cara pencegahan dan mengesan penyakit ini ..
  • tepat jam 2.30 petang, aku dan kawan-kawan dibahagikan kepada kumpulan dan kumpulan kami mendapat wad kanak-kanak(6 Selatan) dan klinik kanak-kanak(PSY)..both places kami melibatkan kids ! ^^alhamdulillah~
  • selepas melawat wad dan klinik kanak-kanak,kami dibenarkan melawat wad lain spt PSY,OTO,ONG,PPSG,2 Intan(mat rempit =p),5 Utara dan Selatan (org yang ada masalah mental)
ni sebahagian dari ahli kumpulan aku
  • semasa aku melawat pediatrik klinic, first aku dibawa untuk melihat kanak-kanak yang berumur lebih kurang dalam 7 tahun , ambil darah (oncology) coz dia menghidap kanser..
  • then petugas perubatan menceritakan serba sedikit tentang aktiviti di klinik tu macam neunatal,onco,endocrine,gastro,infancy,etc..
  • first pesakit yang aku jumpa mempunyai ketumbuhan dalam otak.. ____ memang budak yang happy-go-lucky kalau kita tengak from dia punya fizikal..umur dia sekarang ~ 4 tahun..aku berbual dengan ibunya macam mane semua ni happen..rupanya disebabkan dia pernah jatuh dari katil,dan darah keluar from telinga dia and dia disahkan menghidap kanser..mak dia cakap tak pernah jangka semua ni(aku dapat lihat titisan air mata seorang ibu..argh ! kalau la aku dapat tolong ~)..____ terpaksa membuat operate 3 kali sebab 2 kali sebelum itu gagal dan ___ berada dalam ICU selama 15 hari sebelum dia sedar kembali...~ 
  • second pesakit adalah budak berumur 6 tahun yang terkena Leukimia VHR..sudah hampir 5 tahun dan sekarang budak tu berumur 12 tahun =) ibunya kata hampir 23 bulan ___ berada di wad...kini proses untuk sembuh adalah 20%..~
  • pesakit terakhir aku adalah _____ menghidap ketumbuhan dalam perut..sejak lahir lagi menghidap penyakit ni then pada umur 3 tahun _____ habis dengan rawatan kimioterapi..sekarang budak tu dah berumur lebih kurang 8 tahun =) dan dia sembuh sepenuhnya..alhamdulillah berkat doa ibunya dan merupakan kes "ajaib" oleh para doktor..~
okay ..setakat itu sahaja aku dapat kongsi ..the rest is history...

                                               gambar semasa hari terakhir di dewan kuliah ~

walaupun aku mungkin tak dapat merealisasikan impian aku untuk menolong yang lain,aku berdoa supaya mereka dapat doktor yang lebih bagus ~ hehe..amin..
wassalam~



2 comments:

  1. Salam kak NAI :)
    kte taw tempat ni. Hampir nak lalu dah masa ke Qlate dulu. :)
    pengalaman yang menarik. dapat melawat dan memerhati sistem kerja di sana.
    semoga impian akak nak menjadi pediatrik menjadi kenyataan.
    adikmu akan sentiasa mendoakan kejayaanmu.
    amin..

    ReplyDelete
  2. wassalam ~
    hehe
    =)
    tapi xtau ag laa dik .huhu.
    sumenyr brgantung ats rez nati agpn abg kte xpyh medic ambik frmasi je permpuan,huhu
    eh.akak xleh add fb t-rah ..ntah mslh ap..T.T

    ReplyDelete