Friday 4 March 2011

bicara tentang .. :: AKU ::


benarkah aku sudah beriman??
aku pantas menegur kesalahan orang lain,
tapi aku juga sering melakukan perkara yang terlarang itu..
aku berkopiah suci ke masjid..
tapi apakah hati dan niat aku sesuci kopiah itu.?
adakah hanya untuk meraih perhatian makhluk..
kadang2 nak ke kdai pun berkopiah..
tapi bila solat kat rumah, jelas kopiah suci itu tersimpan rapi di atas meja tulis ku..
apa benar aku org beriman?


di blog2 aku menabligh kan tentang agama..
banyak yang rate, banyak yang like..
tapi adakah perasaan cinta perasaan ikhlas aku terhadap menyebarkan ilmu agama itu sebanyak rate kat blog tu??
apakah ada tujuan lain diseblik itu..
adakah untuk menarik perhatian guru-guruku 
adakah untuk menarik perhatian musuh2 ku?
adakah untuk menarik perhatian kwn2ku..
sedangkan aku hnya membaca apa yang aku post tu begitu je.. 
hanya bila ada orang tanya lebih detail baru terhegeh2 mencri jawaban..
bila dpt jawaban, aku kononnya mengeksplenasikan persoalan itu dengan lgk mlbihi seorng ustaz..
penanya2 sume memujiku..
dn kdng2 ade yg pnggil aku ustaz, 
lntas aku mmbidas, jgn pnggil aku ustaz, aku x lyk dgn glarn semulia itu..
jauh dsudut hti kecil ku, "yes, org nmpk ke alimn ku"
berimankan aku..


disurau dn dimasjid, mnisnye senyumanku yg aku ukir..
rmai yg bertanye "anak sapa tu"..
aku trsenyum lgi..
tpi ikhlaskh snyumn ku..
hati ku mnjwb, 'ikhlas la wei..'
tpi ade suare yg bermain  di klbu ku, ' tpi knpe smse engkau trserempak dgn org2 d luar msjid kau x senyum mlh memalingkn muka engkau "
aku terdiam....


pabila msuk waktu solat.. aku memalingkn muka aku kpd bilal dn imam,
aku buat2 tawadhok,
pdhl dlm hati, aku nk sngt laungkn azan,
mereka trpukau dn mnyuruh ku azan..
jelas suaraku rmai org yg suke dgn klmbutn dn kmerduan itu..
tpi persoaln nye skang.. 
adkh niat aku slmbut dn smrdu suareku yg dukurniaknNya..
adkh aku btul2 mngjak saudara2 yg lain mnuju keayaan?



di msjid slps aje azan brkumndng aku trus bngun menunaikn solat sunat,
solat yg dikatakn dpt mmbwe kekhusyukan di dlm solt fardhu..
then, aku solat fardhu, 
di sujud yg akhir, aku sujud pling lame disaf depan..
kononnya memnta keredhaan Allah..
kononNya menyerah kn dri yg luluh ini 100precent kpd Yang Maha Mengetahui..
apakh itu benar whai diriku?
slesai bace doa, aku bingkas bngun menunaikn solat lgi..
solat sunat yg memungkinkn dpt mnampung kecacatan dlm solat fardhu..
aku prasan rmai yg memerhati ku..
ujub mngajk riak bersama takkbur mnguasai dri ku..
ye benar... di msjid aku bnyk lakukn ibadah sunat..
tpi drumah, whai driku... ape bnr kamu mlakukn amln2 sunat itu..
adkh amln2 itu brsemadi bersih di dlm kalbu mu???
adkh aku benar2 islam?????
atau hnye islam sekadar nama??


aku ckp, aku x suke kapel,
aku x suke lyn2 pmpuan,
aku mnghebahkn yg pmpuan hnye mainan dunia..
sprti cincin d pdng pasir..
sprti syp nyamuk di bumi ciptaan Yang Maha Pencipta..
tapi.. tapi.. dn tapi..
bile aku brsame pmpuan jelas aku lyn sume tu..
aku lynju e kgedikn pmpuan2 tu, walaupun sblum ni aku war2kn yg aku x suke si gedik..
aku ckp 'x men r sms2 dgn mkwe2 ni.. tipu2 lagi je tu"..
tpi hakikat nye aku sibuk sane sini mncari nombor mkwe..
bile ade je no. asing , tmbh2 pmpuan.. kalut hebohkn sane sini yg ade pmpuan nk mnggtl..
dn ckp aku x lyn pun..
whai dri ku.. klau kau btul2 x nk lyn, kau x kn heboh2 kn sane sini.. xkn sibuk2 mnanyakn sape empunye nombor tu..
kau hnye ingin mmbritahu org lain yg ko x suke pmpuan tpi ko juge tunduk dgn nafsu mu!!
adkh kau beriman wahai dri ku..

wahai driku, kau suke mncari kesalhn org lain..
mncari kelemahan org lain..
sdngkn perbuatan itu hnye mngajak prsaan ujub ke atas dri ku.
dn aku juge mmbrtitahu klau ade slap dn slh tgur la aku,
pdhl aku x suke org tgur aku, 
aku ckp cmtu hnyelh sekadr utk mnunujukkan bhwa aku lmbut hati, nk tunjuk aku baik..
kdng2 aku silap, bile ade yg tgur aku..
aku wat2 fhm..
aku ckp yg aku hnye nk test je same ade persekitrn alert or x trhdp dri ku..
terang!! aku hnye ingin org lain mlihat ape yg aku buat.. ape yg aku sdng lakukan..
pdhl, aku lalai!!..lalai!!.. bhwa ada lagi kuasa yang Maha besar.. yg sedang memerhati.Yang Maha Melihat..

wahai driku,.. sbnrnya kau hnye ingin org lain tau yg hati mu konon bersih..
kau berpure2 mnyorok perkara yg spetutnye disorok, utk mngelak terundngnye bnde2 kotor tpi jlas kau mbuka dn mnunjuk sikit demi sdikit scare halus kbaikan kau..
pdhal kebaikan itu tdak perlu diperlakukn sprti itu..
pdhl niat itu x perlu dperlakukn sprti itu..
sekiranya kau iklas dgn perbuatan mu, 
kau x akn melakukan sdemikian, kau akn hnye mngharapkn blsn drp Yang Maha Halus..

oleh itu, wahai driku yg terumbang ambing..
jagalah iman mu, jagalh akhlakmu,
jagalh iman mu,
jagala hti mu.,
jagalah hti mu,
jagalah hatimu...

" Bersabda Rasulullah SAW : Ingatlah di dalam jasad manusia itu ada sepotong daging, tatkala sepotong daging itu baik, baiklah jasad keseluruhannya dan tatkala rusak (sepotong daging itu), maka rusaklah jasad keseluruhannya. Ingatlah dia itu hati".
  
" Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk mu / rupamu / bagus-cantikmu tetapi Allah melihat hatimu (dimana di dalam hati itulah terletak niat atas dasar apa amal itu dikerjakan) dan amal-amal kamu".


insyaALLAH ..aku akan cuba yang terbaik untuk menjadi yang terbaik..memang susah tapi tak mustahil ~
insyaALLAH ..amin Ya Rabb ~

syukran : untuk sahabat aku yang sanggup berkongsi ilmu ..syukran jazilan ~



No comments:

Post a Comment