Tuesday, 27 August 2013

Allah Maha Penyembuh



Bismillah 

***

Diceritakan bahawa Musa a.s pernah mengeluh kepada Allah kerana menderita sakit gigi. Maka Allah memerintahkan: 'Ambillah rumput orang itu dan letakkan pada gigi kamu!' Lalu Musa a.s pun berbuat demikian dan sembuhlah sakitnya.

Beberapa hari kemudian sakit gigi yang dialami Musa a.s datang lagi. Maka Musa a.s pun mengambil kembali rumput yang pernah diambil dulu dan meletakkan pada giginya. Hasilnya bukan bertambah sembuh sebaliknya sakit giginya bertamabh teruk. Langsung dari itu Musa a.s pun mengadu kepada Allah dengan berkata: 'Wahai Tuhanku, bukankah Engkau mengarahkan aku untuk berbuat demikian tetapi mengapa ianya tidak melegakan aku?'

Allah menjawap: 'Wahai Musa, Akulah yang menyembuhkan dan Akulah yang menyihatkan. Aku yang memberi bencana dan Akulah yang memberi manfaat. Kali pertama kamu datang kepadaKu dan mengharapkan pertolongan Aku, lalu menyembuhkan sakit kamu. Sekarang engkau menuju kepada rumput dan tidak menuju kepadaKu.'

-Rawatan Islam Al-Insyirah-

******

Benar, Allah Yang Maha Penyembuh.
Hanya kepada Allah kita mohon sepenuh pengharapan.

Sakit. sakit sangat. 
Tiap-tiap malam menangis padaNya.
Tapi jika bukan masa untuk sembuh lagi, maka berdoa lagi ;')

Mungkin dengan sakit itu akan mendekatkan diri kita dengan Allah lagi.
Kita hanya mampu berikhtiar tapi Allah jua yang menyembuhkan.
Mungkin sakit ini tidak seberapa berbanding hamba-hamba Allah 
yang diuji dengan ujian lagi berat.
Saudara-saudara Islam di seluruh pelosok dunia yang diuji dengan ujian lagi hebat. 
Allah ;')

***

Sarah menguis makanan yang berbaki di dalam pinggannya.
Selera makan yang kian hilang.
Sakit belakang dan badan tidak tertanggung rasanya.
Sakit itu datang tiba-tiba 3 hari yang lepas.
Setiap malam mengadu padaNya.
Belum sampai masa untuk sembuh.
Bersangka baik padaNya.

"Allah rindu nak dengar suara aku. Allah rindu nak dengar rintihan aku." 
Syirah memujuk hatinya dengan bersangka baik.

Tapi kadang-kadang diri yang faqir ni tidak mampu bertahan.

Akhirnya terluah dan mengadu pada seorang sahabat.
Kata-kata yang cukup terkesan memujuk hati Syirah.





Air mata mengalir tanpa henti.
Allah.

Syirah membalas whatapp sahabatnya dengan perasaan yang sukar digambarkan.

"Jaga diri, saya sayang awak fillah Zati.
Untuk pertama kali ganggu awak, tak pernah mengadu masalah pape sebelum ni.
Malam tu malam terakhir saya ganggu awak.
Semoga awak sentiasa ingat orang di Malaysia ni :D
Allah, rindu. Rindu T.T
Moga Allah sentiasa menjaga awak.
Nama awak sentiasa dalam doa. Always. "


Tiba-tiba lagu Sahabat Sejati nyanyian UNIC kedengaran melalui handphone miliknya.

-Zati-
"We're in need of each other at this moment, Syirah.
You're stronger than you think..
I love u. Always will.
Jaga diri awak. Sayang awak fillah ;'D"

***

Al Baqarah:286 :')


Wassalam



Saturday, 24 August 2013

Promise



Bismillah





That moment when you wish you could tell someone just what you are going through but hold back thinking 
'Allah knows.'

***
Pagi-pagi sebegini, bersendirian di taman, membuat Alia rasa keseorangan.
Earphone setia menemani.
Qasidah dan lantunan ayat-Nya bergema di kedua belah telinga.

*sigh* 

Terlalu banyak persoalan bermain di fikiran.
Buku nota kesayangan di capai.
Menulis dan mencatat apa yang patut sementara menunggu sahabatnya, Mia.


" Want to fly away to jannah."

*smile*

"Stay close to anything that reminds you of Allah SWT."

We all know this, but we are not always thinking about it.
- Allah is CLOSER to you than your jugular vein -

Allah.
Allah.
Allah.

"Mental breakdown. Harap iman tidak sedemikian." Alia membisikkan pada dirinya. 

Sudah hampir pukul 5.40.
Tiba-tiba telefon S2 kepunyaan bergetar, menandakan ada SMS diterima.

'Mia'
 "Assalam Lia, saya masih ada meeting. Kemungkinan saya tak dapat jumpa awak petang ni.
Maaf ya. Maaf sangat. Saya cuba call awak tau malam ni. Sayang awak. Wassalam."

Alia tersenyum. Dia memahami kesibukan sahabatnya.
Alia melontarkan pandangan ke arah tasik di hadapannya.
Tenang.
Ketenangan tika ayat-ayat-Nya bergema.

Kata-kata Mia sering bermain di fikiran.

"Kadang-kadang Allah pilih kita untuk jadi cahaya yang menerangi pekat gelap sekeliling. Kita tahu itu. Tapi kadang-kadang rasa tak mampu untuk terus bertahan. Buntu dengan apa yang ingin dilakukan. Dan, kita memang seorang."

Alia menangis sepuas-puasnya.
Kadang-kadang, tangisan itu melegakan. 

"Kuatkan aku Ya Allah.
Kuatkan."

******

Wa ilaa robbika farghab .
" Dan kepada Tuhanmu, berharaplah. " 




at one point I really need someone,
and I just keep silent.


aku rindu Rasulullah.
sungguh aku rindu.
Allah.
T.T



Wassalam.



Sunday, 18 August 2013

Qiamullail


Bismillah

IBNU MUNKADIR berkata:

"Bagiku, kelazatan dunia ini hanya ada pada tiga perkara:
Qiamullail, bersilaturrahim dengan saudara seIslam dan smbahyang berjemaah."


***

"Adam, kau stay tak malam ni? Arsenal lawan MU doh. Mesti best punyaaaa. Hm, aku mesti tengok game ni, game haritu pun aku terlepas. Rugi rugi."

''Hm, tak kot. Aku kena siapkan banyak kerja. Kau kalau bab bola memang laju ye Man."

Perlahan-lahan Adam menarik kerusi study sambil memalingkan wajahnya ke arah Aiman. 

"Well, kau tau kan aku. Bakal pengganti bola sepak kebangsaan. Bola tu rutin hidup aku kot."

"Hm, begitu ye. Sekarang dah 10 malam terakhir ramadhan. Boleh la kau qiam sekali. Tak gitu?' 

"Ala Dam, relax r, malam esok masih ada. Lagipun, hm, aku macam malas sikit hehe"

"Kau yakin ke malam esok kau still ada?" ujar Adam sambil tersenyum. 

Perlahan-lahan mushaf cover merah tua dicapai. Zip cover mushaf dibuka. Matanya melilau mencari surah yang dicari. 

Muka surat 574. Adam meneruskan bacaannya. 
Surah Al-Muzzamil, ayat 1-6.

Terhenti. 

Kemudian, Adam terus membelek mushafnya ke surah yang seterusnya.

Dan bangunlah pada sebahagian waktu malam serta tunaikanlah sembahyang tahajjud(sebagai satu ibadah) tambahan bagimu semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. (Al-Isra':79)

'Adam...."

''Kita qiam ye malam ni."

Aiman terdiam.

********

Seseorang yang bangun pada pertengahan malam untuk beribadah dan sujud mengabdikan diri kepada-Nya adalah merupakan orang yang mendapat kemenangan.

Abu Sulaiman berkata:

Malam hari bagi orang yang setia beribadah, itu lebih nikmat daripada permainan bagi mereka yang suka hidup bermain-main. Seandainya tanpa malam, aku tidak suka tinggal di dunia ini.

Nikmat sangat kerana waktu itulah kita hanya bersendirian dengan Allah. Ia waktu yang jauh dengan sifat riak. Suasana hening dan sunyi pada waktu malam memudahkan kita menghayati ibadah. 

Teringat kata-kata seorang sahabat.

 "Tahajjud pun Allah pilih."
Allah pilih.
Bukan semua yang dapat hadir bertemu cinta.
Bukan semua yang dapat menghayati."


Terpilihkah kita?
Terpilihkah untuk hadir bertemu cinta.
Terpilihkah.

*nangis*

May Allah bless us :')

Wassalam.






Thursday, 6 June 2013

Sometimes


Bismillah


" Sometimes the kindest word in all the world is the unkind word, unsaid."


***

"Adik, tolong abang. Bak sini berus tu."

"Nah. Abang, pelangi kelmarin tak muncul ke hari ni?''

Syah memandang ke arah langit buat kali ke-3.

"Mungkin esok dia muncul. Adik suka tengok pelangi ye?"

Kamal mengangguk tanda mengiyakan kata-kata abangnya.

"Tapi abang, kenapa pelangi hanya muncul selepas hujan ye? Ni macam adik buat, guna sabun dengan air pastu nampak la pelangi tapi samar-samar. Kenapa ye. Hm, adik suka tengok pelangi. Macam-macam warna ada. Colourful, cantikkan abang. " ucap Kamal sambil tersenyum girang. 

Syah tersenyum. Satu-satunya adik kesayangan, masih kecil tapi petah berkata-kata. Mungkin mewarisi sikap bondanya yang telah pergi 5 tahun yang lalu. 

Syah tetap tersenyum bahagia apabila melihat adiknya ceria. Hanya itu yang dia mahu. Hanya itu.

***

The glow that the sun gives
Right around sunset 
Helps me realize 
This is just a journey 
Drop your worries
You are gonna turn out fine

....

I know its hard, know its hard
To remember sometimes
But you gonna keep your head up
And you can let your hair down

Only rainbows after rain
The sun will always come again...

-Keep your head up-




***

' Sometimes the fall kills you, but ...
sometimes when you fall, you fly . "

Ironically, sometimes bad things teach you good things 

:)


When your life changes  to be harder,
change yourself to be stronger.
Be bold, be tough, be strong,
Allah is  always by your side :)
Keep calm and smiling eh. 




[36:82] 

^^

Wassalam. 





Tuesday, 4 June 2013

Mereka



Bismillah

"Mereka yang di didik dengan agama, merekalah yang bakal mengubah dunia."

Dunia ini hanya sementara,
akan ku cuba mendidik kamu dengan cinta kepada-Nya,
Ku doakan kesejahteraan buatmu wahai si cilik, 
Di dunia dan akhirat,
moga perpisahan di dunia ini,
mempertemukan kita di sana nanti :) 

***








I miss them.


Wassalam.


Friday, 31 May 2013

Lambaian itu



Bismillah


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'Kami telah beriman,' dan mereka tidak diuji?"
(29:3)

-----

"Mai, awak selalu pergi stesen keretapi kan?" 

Maisarah memalingkan wajah dan badannya ke arah Iman sambil tersenyum. 

"Ya, kenapa?" 

"Bagus, saya tak pernah ke sana, kebetulan ada kawan saya hendak datang melawat.   Alhamdulillah, boleh awak teman saya nanti?" ujar Iman.

"Boleh, tiada masalah." jawap Maisarah dengan senyuman yang tidak pernah lekang di  bibirnya.

-----

Seperti hari sebelumnya, stesen keretapi Kuala Lumpur tetap sibuk. Pelbagai ragam manusia dapat dilihat. Di satu sudut, kelihatan dua sahabat duduk bertentangan sambil menunggu gerabak yang terakhir tiba.

"Mai, panas la. Lagipun ramai orang. Hm, gerabak terakhir,pukul berapa ya?" ujar Iman  sambil membetulkan tudung yang melayang ditiup angin sepoi-sepoi bahasa. 

Maisarah dengan tenang menjawap, "Sabarlah sayang, dalam 10 minit lagi." sambil mengukirkan senyuman.

'Gerabak terakhir. Lambaian itu,'cetus hati Maisarah.

Sambil menunggu, buku sentiasa menjadi teman Maisarah. Ilmunya belum cukup, banyak lagi yang perlu digali, banyak lagi yang belum diketahui.

Tiba-tiba Iman memecahkan kesunyian di antara mereka.

 "Mai, awak tak penat? Setiap hari awak balik bilik lambat, tidur lambat, bangun awal. Awak tak pernah tunjuk awak penat. Tapi saya perasan sekarang muka awak sedikit pucat." ujar Iman sambil meneliti muka Maisarah.

Maisarah segera memalingkan mukanya ke arah yang bertentangan.

"Penat? Hm. Sikit mungkin? Gelak Maisarah untuk menghilangkan debar di hati.

Perlahan-lahan Maisarah memalingkan wajahnya ke arah Iman dan menggenggam erat tangannya.

 "Ketika saya penat, Allah pujuk hati saya dengan ayat-ayatNya. *sambil menggenggam erat tasbih yang sentiasa tersembunyi di pergelangan tangannya. Saya mencari dan mengutip kembali bahagia yang dicari dengan membaca ayat-ayatNya. Sweetkan Allah. Kadangkala saya akui saya tersangat lemah dan lalai, tapi Allah cuba mengingatkan saya kembali melalui wasilah-wasilah tertentu. Cuba awak bayangkan stesen keretapi ini, gerabak dan manusia di sekeliling ini ibarat perjuangan kita. Ada gerabak yang bergerak terlalu perlahan, dan ada yang terlalu laju, macam komuter."


" Mai......"

"Setiap kali saya ke sini, saya akan pandang ke langit. Adakah Allah sedang pandang saya dengan kasih sayangNya atau sebaliknya. Saya sentiasa ingin cuba yang terbaik tapi kadang-kadang saya jatuh dan terlalu jauh denganNya tanpa saya sedar. Jiwa saya meronta. Air mata yang jatuh kadang-kadang bukan keranaNya tapi saya tetap akan terus cuba yang terbaik. Bila kita terlibat dalam perjuangan ini, kita mahu semua orang yang kita sayang sama-sama bergerak seiring dengan kita. Tapi Allah jua yang memberi hidayah. Saya hanya mahu untuk terus mencuba sehingga bila tiba masanya nanti, saya akan mampu tersenyum dan mengatakan, saya dah cuba yang terbaik. Apabila melihat gerabak terakhir, saya berharap saya akan mendapat lambaian itu. Lambaian yang terlalu lama saya menunggu. " ujar Maisarah dengan sedunya.


"Mai, saya minta maaf, kadangkala hati salah menduga dan bibir saya silap menduga." Iman menundukkan pandangannya.

" Tak pe, saya faham. Manusia biasa, hamba Allah. Tak pernah lari dari kesilapan. Andai salah,tunjukkanlah. Sebelum menghukum, ketahuilah. Rasa dihati hanya Allah yang tahu. Oh, gerabak terakhir dah sampai. Mungkin awak patut menunggu di platform depan tu."


" Terima kasih Mai. Tunggu kejap ye!" Iman berjalan meredah lautan manusia dengan sinar bahagia di wajahnnya. Bahagia. Orang yang ditunggu sudah tiba.

  
 Aku berharap pengampunan hanya dari-Mu.
Allah. Hinanya aku.
Tiba-tiba hati berasa tenang. Air mata yang mengalir segera disapu. Bibir terus mengukirkan senyuman.
Hati mula berkata,

"Aku sentiasa ada Allah."

-----

Langit tetap membiru seperti hari-hari yang sebelumnya.
Allah. Bahagiakan, tatkala memandang wajah yang kita nanti di perhentian.
Menunggu dan terus menunggu. Moga aku mampu untuk melihat lambaian itu. Moga lambaian aku yang terakhir, jika Allah izinkan, adalah lambaian itu. 

***


Jalan ini sangat panjang, sangat. Kadang-kadang putus asa itu datang, tapi tetap gagahkan diri. Kerana di penghujug jalan ini, ada pelangi sedang menunggu. 
*senyum*

Syurga tu mahal harganya...kan ?

Wassalam.


Wednesday, 29 May 2013

Be bold . . .


Bismillah


"Be stronger than the excuses Shaitan whispers you"
- Abdulbary Yahya-

**

Sometimes, I can't ...





" Yes.
I talk a lot.
No.
I don't tell much. "


Overcome your fears to fight for what you believe in.


nota hati :
kak yati, I miss u.


Wassalam.


#Wordless Wednesday


Bismillah.


Every breath you take is a step towards death.

- Ali Ibn Abu Talib -

**





***

Dalam kehidupan ini, semuanya hanya pinjaman semata-mata.
Suatu hari nanti, semuanya akan dipulangkan kembali pada waktunya.

...dan kita juga akan berpisah.
Mungkin hari ini.
Mungkin esok.
Mungkin...

Only Allah knows.



Berjalanlah selagi mampu -  walaupun dalam keadaan merangkak sekalipun.
Kerana... Dia pasti akan datang kepadamu. 



Wassalam.


Tuesday, 28 May 2013

cerita :)


Bismillah

Alhamdulillah.

for you,
pics tell everything :)















***
"Allahumma innaka ta'lam anna haazihil qulub,
Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui hati-hati ini..."


Hanya Dia yang mengetahui segalanya.
Hanya Dia. 

God's plan is always the best.

May Allah bless us :)

Wassalam.





Monday, 27 May 2013

:)


Bismillah.

- As we grow up, we don't lose friends, 
we just learn who the real ones are -


*sekali lagi belek-belek folder lama*
time moves like lighting. 

mungkin rindu.

ya, rindu.
I miss them.
:')



I do really hope. I'll meet all of you again when Allah let me :)


***

Kata Imam Hasan al-Banna :
Ukhwah Islamiyah adalah keterikatan hati dan jiwa satu sama lain dengan ikatan aqidah.


InsyaAllah, saya akan cuba menjaga ikatan ini sebaik mungkin.
InsyaAllah ukhwah Islamiyah   ini akan sentiasa mengikat kita walaupun   jauh beribu batu.
Moga ikatan ini akan  menjaga kita, menjadi sahabat sehingga ke syurga.
Saling mengingatkan, kerana kita melangkah ke destinasi yang sama.
Yang kekal abadi.
InsyaAllah.
moga Allah redha.

N.Ai
0010AM.
28052013

Wassalam. 




ukhwah


Bismillah

Alhamdulillah.

*senyum. lebar-lebar* 

^_^

**
first of all,

Thank you.
Thank you.
Thank you, Allah :)

Terima kasih ya Allah .



Tatkala Allah menegur sikap dan perlakuan kita melalui wasilah yang tidak disangka iaitu melalui sahabat atau teman, yakin dan percayalah bahawa Allah sayang akan kita :') 
Allah tidak mahu kita lalai, dan Allah mahukan kita berada di dalam syurganya nanti. Apabila Allah mengetuk pintu hati kita, ambillah segala kesempatan yang ada.
 Apabila petunjuk yang kita minta selama ini datang, ambillah kesempatan. 
Sebelum satu hari nanti, Allah tidak lagi mengetuk pintu hati kita, petunjuk yang diinginkan, tidak sudi datang bertandang, Allah. Allah. 
Jangan lepaskan segala peluang yang ada untuk mengenal cinta Illahi. 
Berdoa dan mohonlah agar diri kita sentiasa kuat.
 Berubah ke arah yang lebih baik.
Tapi yang lebih penting, sentiasa istiqamah di jalan ini.

Kak Yati: 
Jangan pernah putus hati sebelum berjumpa dengan apa yang dicari. Perjalanan dalam perjuangan perlu ada vision di hadapan, bukan terhenti sekadar di tengah jalan. Biar putus nyawa, jangan putus asa. Allah tak perlukan kita selama kita hidup, tapi siapa kita untuk hidup tanpa Allah?

:')

 fikir-fikirkan.

***


Sabda Rasulullah SAW, " Jika seseorang kasih kepada seseorang, maka hendaklah dia memberitahu temannya.
(Riwayat Abu Dawud)

:)

ye, untuk anda semua dan rakan-rakan seperjuanganku,
saya sayang kamu semua kerana Allah.

Saya belajar apa itu ukhwah, apa itu kemanisan persahabatan di atas jalan Allah dari beberapa hamba Allah, untuk kamu, Syukran, Thank you :) terima kasih.

Allahu rabbi, tautkanlah ukhwah antara kami hingga berkekalan ke syurga. Amin.



Allah with us, keep istiqamah.
Keep strong.
sentiasa husnozhon .
Saya perlukan doa kalian,
untuk terus melangkah dan melangkah,
kerana ini hanyalah permulaan.
Permulaan.
tidak dapat meluah apa yang dirasa, 
hati tidak berhenti meluahkan rasa syukur,
mengucapkan alhamdulillah.
Doakan
:)


Yakinlah.
Tika dunia membuatmu penat,
Ada Allah yang sentiasa mendengar rintihan hatimu.


wassalam. 




Friday, 24 May 2013

Saff



Bismillah 


"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh."
[ As Saff : 4 ]

**
Senah : Letih la buat semua ni. Assigment berlambak, task tak buat lagi. 

Bedah : Sikit je lagi, sikit je. Kita buat cepat-cepat, pastu kita rehat eh, nanti Bedah belanja Senah aiskrim yang mahal punya. nak?

Senah : Ala, aiskrim je, xmau la. 

Bedah : Senah nak dengar cerita tak?  Nak nak? 

Senah : Apa, cepatla cakap, nak buat kerja plak. Nak balik bilik pulak.

Bedah : *senyum* Senah sayang, keberkatan masa tu dari Allah tau. Bedah selalu rasa cukup ke tak masa ni. Tapi hati Bedah tetap mengatakan, insyaAllah boleh. Pernah sekali, bedah tak buat langsung pun lagi assignment bedah, esok tu kena hantar. tapi Bedah dengan 'like a boss'nya, pergi la majlis ilmu malam tu. petang tu, lepas kelas terus bedah kena tolong sikit-sikit. Hati bedah pun rasa memberontak jugak, tapi Bedah tetap yakin, Bedah boleh, Allah akan tolong. Kenapa? Allah akan tolong sesiapa yang menolong agamanya. Biarlah kita berpenat di dunia, asalkan dapat berehat di syurga. Moga setiap titik peluh dan masa menjadi saksi kita di akhirat nanti. Alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya. Bedah dapat siapkan assignment tu, kerana Allah jualah yang menggerak tangan-tangan ini untuk menaip tau. Bayangkan kalau Allah bagi tangan ni tak bergerak, kerana setiap apa yang terjadi datangnya dari Allah sayang. Untuk hari-hari yang seterusnya, Bedah tetap yakin dengan janji Allah. Lelah. Penat. Tapi Allah hilangkan dengan memberi ketenangan yang tidak terhingga. Nikmat sangat. Allah. 

Senah : *tears* Bedah.....

Bedah : Takpe Senah, nanti Senah pun akan rasa, jauh lagi perjalanan kita naaa. Jauh sangat. Yakin ye. Yakin. (Al Imran: 139). Dan, Allah takkan membebani kita dengan apa yang kita tak mampu. Kalau kita rasa letih sangat, cuba ingat perjuangan Rasulullah. Allah , tak setanding. :'( takpe, kita sama-sama berjuang, niat kerana Allah, moga nanti kita mampu tersenyum. mampu.
sabar ye. sikit lagi. teruskan bertahan. kerana Allah kita harus kuat... Bedah sayang Senah.

Senah : *angguk. Pegang tangan Senah, nanti kita sama-sama berjalan di jalan yang kita pilih ye. Sayang Bedah sangat.

:')


***



tak pernah terfikir,
tak pernah terlintas.

bukan kita yang memilih,
tapi Allah yang memillih :)

semoga kita terus istiqamah di jalan ini.
menjadi mata rantai-rantai perjuangan.


" Ihfazhillah, yahfazhja" 
(HR Ahmad dan Tarmizi)

:)


wassalam.